Stress Tests

 

Καιρό είχα να πετύχω τόσο υψηλή βαθμολογία σε τεστ. Άλλαξε την ψυχολογία μου. Κυριολεκτικά.

Την Παρασκευή επισκέφθηκε την εταιρία του Στέφαν ψυχολόγος για να τους κάνει σεμινάριο για τη διαχείριση του άγχους. Για τη μέτρηση του επίπεδου άγχους του καθενός χρησιμοποίησε την κλίμακα Holmes-Rahe. Πρόκειται για έναν κατάλογο 43 στρεσογόνων γεγονότων/καταστάσεων που κατατάσσονται με σειρά σοβαρότητας. Η πρώτη (σοβαρότερη) πρόταση που βαθμολογείται με 100 είναι  ο «θάνατος συζύγου» και η τελευταία που δίνει μόλις 11 βαθμούς άγχους είναι το «πρόστιμο για μικρές παραβάσεις». Το τεστ σου ζητά να επιλέξεις ό,τι από τα 43 γεγονότα σου συνέβη τους τελευταίους 12 μήνες. Εάν στο τέλος έχεις συγκεντρώσει κάτω από 150 πόντους, δεν κινδυνεύεις σοβαρά από ασθένεια συνδεδεμένη με το άγχος τα επόμενα δύο χρόνια. Αν έχεις συγκεντρώσει από 200-300 βαθμούς, οι πιθανότητές σου είναι 51% ενώ αν έχεις συγκεντρώσει πάνω από 300 εκτοξεύονται στο 79%.

 

Όταν επέστρεψε το βράδυ σπίτι, ο Στέφαν ήταν ιδιαίτερα ενθουσιασμένος και με το που μπήκε μέσα μου είπε «Έχω κάτι για σένα, σου ταιριάζει πολύ». Σκέφτομαι, λες να μου πήρε καμιά μπλούζα; Σκουλαρίκια μήπως; Τατααα…βγάζει το τεστ από την τσάντα. Μου λέει άσε ότι κάνεις και συμπλήρωσέ το τώρα. Το συμπλήρωσα λοιπόν και τίναξα την μπάνκα στον αέρα! Τι θέλεις, σοβαρή ασθένεια στην οικογένεια; Εγκυμοσύνη; Νέο μέλος στην οικογένεια; Γάμος; Αλλαγή σπιτιού; Αλλαγή τόπου κατοικίας; Αλλαγή επαγγελματικής κατάστασης; Αλλαγή προσωπικού στιλ; Αλλαγή κοινωνικών δραστηριοτήτων; Αλλαγή συνηθειών ύπνου; Ναι, ναι, ναι, όλα αυτά έγιναν την προηγούμενη χρονιά, μέχρι και τη διοργάνωση χριστουγεννιάτικου δείπνου αποτόλμησα (12 πόντοι). Τελικό σκορ, 399 βαθμοί.

Το αποτέλεσμα μάλλον θα έπρεπε να με κάνει να ανησυχήσω. Η αλήθεια είναι ότι το πρώτο που ένιωσα ήταν υπερηφάνεια που ακόμα δεν έχω εγκλειστεί σε κάποιο ίδρυμα.

Συνειδητοποίησα επίσης ότι την τελευταία χρονιά οι αλλαγές ήταν πολλές και ήταν μεγάλες. Πολλές σχετίζονται με τη μητρότητα (νέο μέλος στην οικογένεια, διατροφή, ύπνος, στιλ). Επίσης όλες, κατάλαβα, παίζουν τον ρόλο τους. Γενικά δεν θεωρώ τον εαυτό μου ιδιαίτερα αγχώδη. Από όλα όσα τσέκαρα ως ισχύοντα στο τεστ, μόνο τα προβλήματα υγείας και το επαγγελματικό μου μέλλον είναι αυτά που σκέφτομαι και μου δημιουργούν άγχος στην καθημερινότητα. Από τα υπόλοιπα, άλλα τα αναγνώρισα ως σοκ και άλλα ως αλλαγές. Και εδώ υπάρχουν υποκατηγορίες, αλλαγές μεγάλες και μικρές, θετικές και αρνητικές.

Νομίζω ότι το σημαντικότερο που κάποιος μπορεί να πάρει από το τεστ είναι να μην υποτιμά τίποτα. Όλα επηρεάζουν. Ακόμα και η αλλαγή του τρόπου που ντύνεσαι λέει πολλά για την καθημερινότητά σου.

Για αυτόν τον λόγο μου φάνηκε χρήσιμο το τεστ. Γιατί με έκανε να κρίνω επιεικότερα τον εαυτό μου. Ότι ok, δεν είσαι μόνο Drama Queen, δικαιούσαι να τρελαίνεσαι πού και πού. Η αντίστροφη όψη του ίδιου συμπεράσματος είναι ότι καθόλου επιεικής δεν πρέπει να είμαι με κάθε λιμοκοντόρο ή κότα που με ρωτάει (βλ. σχολιάζει) «και ακόμα δεν μιλάς γερμανικά; Μήπως το πρόβλημα είναι ότι δεν θέλεις;» και «δεν έχεις αρχίσει ακόμα να ψάχνεις για δουλειά;» Φίλε/η μου αν δεν σκοράρεις πάνω από 270 διατηρώ το δικαίωμα να σε γράφω.

Η ψυχολόγος έδωσε ορισμένες ασκήσεις χαλάρωσης όπως για παράδειγμα να μετράς τις αναπνοές σου, να χαμογελάς, να ακούς χαλαρωτική μουσική κτλ. Επίσης πρότεινε ορισμένες στρατηγικές κατά του άγχους όπως η θετική σκέψη, η θέση προτεραιοτήτων, η συγκέντρωση στο εδώ και το τώρα κ.α. Εμείς, λόγω του θεαματικού σκορ μου και του πρακτικού χαρακτήρα μας, αποφασίσαμε να πάω ένα σαββατοκύριακο ΜΟΝΗ ΜΟΥ στις Βρυξέλλες  να δω τους φίλους μου για να μετρήσω μαζί τους τις αναπνοές μας ακούγοντας χαλαρωτική μουσική και χαμογελώντας.

 

source: American Institute of Stress

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blog at WordPress.com.
%d bloggers like this: